Motion till Kyrkomötet
2005:94
av Inga Alm m.fl.
Former för att bevara församlingsbegreppet

Mot 2005:94

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda förutsättningarna för att ändra kyrkoordningen så att flera församlingar kan fira gemensam gudstjänst utan att för den skull tvingas upphöra som egen församling.

Motivering

Vårt land har sedan mycket lång tid tillbaka varit uppdelat i olika geografiska områden, t.ex. län, socknar, städer och kommuner. Detta har varit nödvändigt för att kunna styra landet på ett demokratiskt sätt efter vissa regler.

Vårt land styrs av stiftade lagar. Ideella och ekonomiska föreningar styrs av sina stadgar. Svenska kyrkan styrs av sina regler i kyrkoordningen. Lagar, stadgar och regler behöver ibland ses över då förutsättningarna ändrats eller inte passar in som de var tänkta att fungera.

För vår del är det kyrkoordningens femte avdelning 17 kap. 3 § som handlar om huvudgudstjänsten och som inte passar in på det gudstjänstliv som många församlingar vill bedriva.

Ett aktuellt exempel från Börje, Åkerby och Jumkils församlingar belyser detta. I samfälligheten ingår också den befolkningsmässigt mycket större församlingen Bälinge. Det är när dessa tre mindre församlingar håller på att tvingas gå samman för att leva upp till kyrkoordningens regler om att fira huvudgudstjänst varje söndag och helgdag som oönskade konsekvenser uppstår. Den nya församlingen ska ha ett nytt namn. Detta innebär att tre gamla vedertagna sockennamn raderas ut. Många anser att det är ett svek mot kommande generationer att utplåna gamla ortsnamn i våra gamla kulturbygder.

Ett förslag som lokalt förts fram är att de tre församlingarna skulle kunna bilda ett gemensamt kyrkoråd med beslutanderätt och som fördelade huvudgudstjänsten varje söndag och helgdag till en kyrka eller annan lämplig lokal. Denna huvudgudstjänst borde då kunna räknas samtliga församlingar till del som en sammanlyst gudstjänst samtidigt som nuvarande församlingar bestod. Den stora fördelen med detta förfaringssätt skulle vara att man fick behålla de församlingsgränser som på landsbygden är mycket viktiga kulturarv. Samtidigt skulle man kunna samarbeta som om man vore en församling.

Väl medveten om att ovan skissat lokalt förslag har brister har man ändock visat på en möjlighet att kunna lösa ett problem. Självklart bör det finnas möjligheter att i ett utredningsarbete kunna finna konstruktiva lösningar som medger några församlingar att tillsammans kunna fira huvudgudstjänst utan att för den skull tvingas upphöra som egen församling.

Det viktiga i sammanhanget är att Kyrkostyrelsen i sitt utredningsarbete försöker beakta möjligheterna att på ett enkelt sätt kunna bevara församlingsbegreppet utan att berörda församlingar tvingas till en omfattande skriftväxling för att eventuellt erhålla dispens från domkapitlet på kravet att fira huvudgudstjänst varje söndag.

Alunda m.fl. orter den 26 juli 2005

Inga Alm Kjell Johansson Ingrid Smittsarve